حسینیه ثارالله شهرستان کوهبنان قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و همه‌ساله مراسم مذهبی و عزاداری محرم و صفر را پرشور برگزار می‌کند و ایام فاطمیه نیز میزبان خیل عظیم عزاداران حضرت مادر است.

حسینیه‌ای که ۴۰۰ سال میزبان عزاداران مادر و پسر است

تبریز کریدور کرمان _ علی‌اصغر نامجوکوهبنانی: مکان‌های مذهبی و تاریخی کشور ما فراوانی نسبتا خوبی دارند، به نظر می‌رسد بیشتر یادگارهای ماندگار از دل تاریخ، رنگ‌وبوی مذهبی داشته‌اند. یکی از آن یادگاری‌های گذشتگان که میراث ارزشمندی هم به حساب می‌آید، حسینیه ثارالله‌ در محله انصار کوهبنان است‌. حسینیه‌ای با قدمت ۴۰۰ سال که همه ساله در آن به‌مناسبت ایام فاطمیه‌، محرم و صفر مراسم عزاداری و تعزیه‌خوانی برگزار می‌شود.

آن زمان به شکل حجره حجره بود که توسط سید رحیم از سلسله جلیل‌القدر سادات از شهر سبزوار بازسازی، مقاوم‌سازی و توسعه داده شد. حسینیه وسط محله انصار کوهبنان به شکل مربع بوده و در هر ضلع آن ۶ حجره وجود داشته، حجره‌های کنار منبر مربوط به مردان و حجره‌های پایین منبر مربوط به زنان بود هر حجره مرتبط با یکی از خاندان‌های ساکن در این محله بوده‌ که عموما سادات از اهالی اصلی محله انصار هستند. ورودی زنان از دو درب کوچه‌های کناری و ورودی مردان از درب اصلی حسینیه بوده است، سقف حسینیه هم باز بوده چند روز قبل از شروع محرم از چادری قدیمی که منقش به تصاویر است پوشیده می‌شد که بخاطر وجود مجلس تعزیه در روز عاشورا از عزادارن در مقابل نور خورشید و غیره محافظت شود. این چادر بر روی یک تیر قدیمی که از درختان کهنسال بود، گذاشته می‌شد و نمونه‌ای از یک خیمه قدیمی و زیبا را به تصویر می‌کشید. در کنار حسینیه، مسجدی کوچک و حمام عمومی بود که در سال‌های اخیر تخریب و به جای آن فضای جلو حسینیه و پارکینگ خودروها برای منظم‌تر کردن مراسمات ایجاد شد. همچنین در کنار حسینه تعدادی خانه‌های قدیمی اما با ظاهری نامناسب وجود داشت که تعدادی از آنها متروکه شده‌ و قسمتی نیز جهت پارکینگ و فضای سبز یا به فضای جدید حسینیه اضافه و جهت احداث آشپزخانه و سرویس بهداشتی منظور شده است. از تعزیه‌خوان‌های معروف این حسینیه طی قرن اخیر مرحوم سید موسی روح‌الامینی، مرحوم درویش درویشی و مرحوم اکبر نوری بودند. در گذشته هرساله جمعیت بی‌شماری در روز تاسوعا و عاشورا برای تماشای مراسم تعزیه به حسینیه می‌آمدند و ظهر عاشورا توسط هیات امنا یا خیران نیز پذیرایی می‌شدند که این سنت حسنه هنوز هم به‌همت جمعی از اهالی در ظهر تاسوعا به قوت خود باقی است. در دهه ۸۰ شبستان‌های خشتی و بافت تاریخی این اثر که نمایانگر قدمت تاریخی آن بود به‌واسطه تعریض کوچه و بازسازی حسینیه تخریب و امروز فقط نامی از بافت قدیمی آن برجای مانده است. حسینیه ثارالله و فاطمیه کوهبنان در ایام فاطمیه نیز پذیرای عزاداران بی‌بی دو عالم، حضرت زهرا(س) است که طی قرن گذشته علما و خطبای مشهور از جای‌جای کشور و استان کرمان زینت‌دهنده مراسم ایام فاطمیه، محرم و صفر بوده‌اند که مرحوم سید موسی روح‌الامینی، مرحوم کربلایی درویش آبجر‌، مرحوم سید محمد روح‌الامینی (سید مرتضی)، حسن آبجر، داود خالداری، سید فتاح روح‌الامینی و غیره از آن جمله‌اند که با نوای گرم خود نام اهل بیت را بلند کردند. این پایگاه فرهنگی و مذهبی مورد توجه مردم کوهبنان است چرا که در گذشته نه چندان دور سادات گرداننده مراسم اصلی روضه‌خوانی و عزاداری در ایام فاطمیه، محرم‌ و صفر بودند. مراسم روضه‌خوانی ایام فاطمیه، محرم و صفر در این حسینیه همچنان با شکوهی خاص و با حضور علما و خطبای مشهور از جای جای کشور و فضلای شهرستان کوهبنان برگزار می‌شود. پایان پیام/ ۸۰۰۱۲/ب

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top