«چلّه کُلون» روایتی از دوران مبارزات انقلابی مردم قوچان در سال ۵۷ به تحقیق و تدوین علیرضا هراتی مطلق منتشر شد.

«چلّه کُلون» روایتی از دوران مبارزات انقلابی مردم قوچان منتشر شد

به گزارش تبریز کریدور از قوچان، پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مجموعه مدون و مستندی پیرامون وقایع انقلاب اسلامی در قوچان و نقش مبارزاتی مردم این شهرستان علیه رژیم ستم‌شاهی وجود نداشت و بیشتر روایت‌های آن دوران بر اساس تاریخ شفاهی بیان‌شده بود.

کتاب «چلّه کُلون»؛ روایت‌هایی از روزهای مبارزاتی مردم شهرستان قوچان علیه رژیم ستم‌شاهی در سال ۵۷ است که به تحقیق و تدوین علیرضا هراتی مطلق به رشته تحریر درآمده و منتشرشده است.

تشییع‌جنازه باشکوه واعظ شهید شیخ احمد کافی، تحصن دبیرستان امیرکبیر ، چهلم شهدای ۱۷ شهریور در قوچان، شاه دوستان و چماق بدستان، سقوط مجسمه شاه از میدان مرکزی در ۲۲ بهمن ۵۷ و حماسه مردم در ۳۰ دی گوشه‌ای از موضوعات مطرح‌شده در این کتاب بوده که به رشته تحریر درآمده است.

امام‌جمعه قوچان ظهر امروز در حاشیه رونمایی از این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ۳۰ دی و حضور مردم انقلابی قوچان در مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی مظلوم واقع‌شده بود و حتی برخی مغرضانه بیان می‌کردند که مردم این شهرستان هیچ سهمی در انقلاب اسلامی و پیروزی آن نداشته‌اند.

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق ادامه داد: «چلّه کُلون» ماحصل تلاش در ارائه مستندات و شرح وقایع دوران مبارزات انقلاب اسلامی مردم قوچان است و در نگارش آن از منابع و آرشیوهای غنی و باارزشی استفاده‌شده است.

وی یکی از موضوعات مطرح‌شده در این کتاب را مربوط به قیام ۳۰ دی مردم قوچان در سال ۵۷ دانست و خاطرنشان کرد: چون این واقعه در چلّه بزرگ اتفاق افتاده و کُلون در اصطلاح بومی و محلی قوچان به معنای بزرگ است نام کتاب نیز بر این اساس گذاشته شد.

گفتنی است آیین رونمایی از این اثر با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا، حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق امام‌جمعه قوچان، عباسعلی صفایی فرماندار، علی زرقانی فرمانده سپاه ناحیه قوچان و حجت‌الاسلام محمود حق‌بجانب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان برگزار شد.

پایان پیام/ ۷۰۰۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top