برای اصلاح یک محیط فاسد و ایجاد یک انقلاب همه جانبه باید از سردمداران فساد شروع کرد از آن‌ها که در تمام ارکان جامعه نقش دارند، خودشان و اعوان و انصارشان همه جا حاضرند، آن‌هایی که تمام سازمان‌های تبلیغاتی، اقتصادی و سیاسی را در قبضه خود گرفته‌اند که اگر آن‌ها اصلاح شوند می‌توان به نجات جامعه امیدوار بود.

نکات تفسیری جزء شانزدهم قرآن کریم/ ریشه‌های فساد را دریابید

تبریز کریدور چهارمحال و بختیاری| بر آن شدیم تا در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده کنیم. سراسر آیات الهی پُر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انسان‌ها ضروری است لذا در نظر داریم هر روز چند آیه‌ای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم.  جزء شانزدهم ۷۵ آیه انتهایی سوره کهف، سوره مریم و ۱۳۵ آیه ابتدایی سوره طه را شامل می‌شود. مریم نام مادر عیسی است. از آیه ۱۶ تا ۳۶ داستان مریم دختر عمران و ولادت حضرت عیسی مطرح شده است. امام صادق(ع) فرمود: هرکس در خواندن سوره مریم مداومت داشته باشد نمی‌میرد مگر آنکه زمینه غنی شدن از مال و اولاد برای او مهیا گردد و در آخرت از اصحاب عیسی باشد و همانند ملک سلیمان به او پاداش داده می‌شود. طه؛ رمزی خطاب به پیامبر است. این سوره با کلمه «طه» آغاز می‌شود که از حروف مقطعه بوده و منظور از آن پیامبر اکرم(ص) عنوان شده است. امام صادق(ع) فرمود: هرکس سوره طه را بخواند خدا او را دوست دارد. نامه عملش را در قیامت به دست راستش می‌دهند، آنچه خطا کرده است، خداوند او را می‌بخشد و آن قدر ثواب به او می‌دهد که خوشحال گردد. آن‌ها که امید لقای خدا را دارند قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا (۱۱۰_ کهف) این آیه که آخرین آیه سوره کهف است مجموعه‌ای است از اصول اساسی اعتقادات دینی، یعنی توحید و معاد و رسالت پیامبر(ص) و در واقع همان چیزی است که آغاز سوره کهف نیز با آن بوده است، چرا که در آغاز نیز سخن از الله و پاداش عمل و قیامت بود و از یک نظر عصاره و فشرده‌ای است از مجموع این سوره که قسمت مهمی از آن بر محور این سه موضوع دور می‌زد. ضمنا عمل صالح آنچنان مفهوم وسیعی دارد که هر برنامه مفید و سازنده فردی و اجتماعی را در تمام زمینه‌های زندگی شامل می‌شود. ضرورت عمل به محتوای کتاب آسمانی یَا یَحْیَىٰ خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا (۱۲_ مریم) منظور از کتاب در اینجا تورات است، منظور از گرفتن کتاب با قوت و قدرت آن است که با قاطعیت و اراده آهنین کتاب آسمانی تورات و محتوای آن را اجرا کند و به تمام آن عمل نماید و در راه تامین و گسترش آن از هر نیروی مادی، معنوی، فردی و اجتماعی بهره گیرد. رعایت اعتدال همیشه و در همه حال مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ (۲_ طه) درست است که عبادت و جستجوی قرب پروردگار از طریق نیایش از بهترین کارها است ولی هر کار حسابی دارد عبادت هم حساب دارد نباید آنقدر بر خود تحمیل کنی که پاهایت متورم گردد و نیرویت برای تبلیغ و جهاد کم شود. ریشه‌های فساد را دریابید اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ (۲۴_ طه) آری برای اصلاح یک محیط فاسد و ایجاد یک انقلاب همه جانبه باید از سردمداران فساد و ائمه کفر شروع کرد از آن‌ها که در تمام ارکان جامعه نقش دارند، خودشان و یا افکار و اعوان و انصارشان همه جا حاضرند، آن‌هایی که تمام سازمان‌های تبلیغاتی، اقتصادی و سیاسی را در قبضه خود گرفته‌اند که اگر آن‌ها اصلاح شوند و یا در صورت عدم اصلاح ریشه‌کن گردند، می‌توان به نجات جامعه امیدوار بود وگرنه هر گونه اصلاحی بشود سطحی و موقتی و گذراست. برای هر کار برنامه و وسیله متناسب با آن لازم است وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی (۳۲_ طه) پیامبران با داشتن آن همه معجزات برای پیشرفت کار خود، از وسایل عادی کمک می‌گرفتند، از بیان رسا و موثر و از نیروی فکری و جسمی معاونان کارآمد. برخورد ملایم و محبت‌آمیز با دشمنان نماد اخلاق اجتماعی اسلام فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَیِّنًا لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَىٰ (۴۴_ طه) برای نفوذ در قلوب مردم هرچند افراد گمراه و بسیار آلوده باشند نخستین دستور قران برخورد ملایم و توأم با مهر و عواطف انسانی است و توسل به خشونت مربوط به مراحل بعد است که برخورد‌های دوستانه اثر نگذارد. خدا به نماز ما نیازی ندارد ما به نماز نیازمندیم وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ(۱۳۲_ طه) نماز چیزی بر عظمت پروردگار نمی‌افزاید بلکه سرمایه بزرگی برای تکامل شما انسان‌ها و کلاس عالی تربیت است و به این ترتیب نتیجه عبادات مستقیماً به خود عبادت‌کنندگان باز می‌گردد و در پایان آیه اضافه می‌کند آنچه باقی می‌ماند و سرانجامش مفید و سازنده و حیات بخش است همان تقوا و پرهیزگاری پرهیزگاران است، پرهیزگاران سرانجام پیروزندو بی‌تقوایان محکوم به شکست. ** برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان) تحدیر(تندخوانی) جزء شانزدهم قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top